PAv 40/41
Náhradní díly
Návod k obsluze a udržování
Myšlenka výroby jednokolových vozíků za motocykl, později prodávaných pod obchodním názvem PAv, vznikla v Avii Letňany počátkem 60. let minulého století. Zde také nejprve vzniklo několik prototypů a později započala i sériová výroba.
Vozíky prototypové série vozíků se od sériových lišily zejména použitím duralového plechu pro nýtovanou konstrukci korby a blatníku a použitím dvou gumových provazců k odpružení zadní kyvné vidlice. Sériové vozíky již dostaly ocelovou svařovanou korbu a odpružení pomocí dvou tlačných pružin s regulací předpětí.
Vozíky prvních výrobních sérií se od svých mladších následovníků liší zejména použitím kola o rozměru 260x85 (pneumatika BARUM AERO 260x85) a tím i menší kyvnou vidlicí a blatníkem. Blatník byl vyráběn ve dvou provedeních lišících se tvarem zadní části a velikostí prolisů. Oba typy blatníků byly po obvodu linkovány. Odlišné bylo též nýtování znaku vozíku.
Malá výrobní kapacita podniku nestačila rostoucí poptávce po vozících a tak byla začátkem roku 1964 přesunuta výroba do firmy Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily.
Použitá literatura:
Zavazadlový přívěs za motocykl,
Svět motorů 2/1960
Archiv MotoMagazínu
Výrobce: Kovozávody, podnik místního průmyslu Semily - závod Roztoky u Jilemnice
Rok výroby: 1964 - 197x
V Kovozávodech Semily byly vozíky postupně vyráběny pod označením PAv40, PAv40/b, PAv40/c a PAv41. Jednotlivé typy se liší drobnými úpravami danými zejména obdobím v němž byly vyráběny.
Vozíky bylo možno koupit výhradně v síti prodejen n.p. Mototechna. V roce 1965 byl vozík PAv40 prodáván za cenu 750 Kčs a v roce 1969 za 850 Kčs.
Konstrukční provedení vozíků
Vozíky PAv mají jedno kolo (pneumatika BARUM 12x4 PLY 4) a naklání se společně s motocyklem. Ocelová svařovaná korba je uložena na rámu skládajícím se z centrální bezešvé trubky ø25 x 2mm a nosníků korby navařených na centrální trubku. K rámu jsou též navařeny trubky ø25x1,5mm nesoucí hliníkové držáky odrazových skel (vpředu bílé, vzadu červené). Vozík je odpružen dvěma tlačnými pružinami s regulací předpětí pružin, později dvěma pryžovými bloky, vloženými mezi rám a kyvnou vidlici, lisovanou z ocelového plechu.
Objem ložného prostoru u vozíku PAv40 je až 103,6 dm3. Korba je dle provedení opatřena buď výklopným, nebo odjímatelným víkem. Oba typy vík jsou zamykatelné zámkem Fab. Postupem času bylo možno k vozíkům dokoupit zavazadlovou zahrádku montovanou na víko vozíku. Ložná plocha zahrádky byla 13,7 dm2 a nosnost 10 kg.
Připojení k motocyklu je realizováno ojí a křížovým kloubem, který zajišťuje naklánění vozíku společně s motocyklem a zároveň nezávislé zatáčení a odpružení vozíku.
Elektrické připojení vozíku je řešeno třípozicovým konektorem zasunutým do zásuvky připevněné k závěsnému zařízení. Spojení je jištěno pojistným kroužkem konektoru. Elektrické rozvody jsou řešeny třížilovými kabely.
K vozíkům dodával výrobce závěsná zařízení dle použitého motocyklu. Připojení vozíku k motocyklu bylo zaznamenáno do technického průkazu motocyklu. Dokladem k vozíku by tzv. typový průkaz.
Do dnešních dnů se vozíků PAv40 a PAv41 dochovalo poměrně hodně. O jejich kvalitě a exkluzivitě svědčí i to, že jsou velmi žádány v zahraničí a tak je dnes lze jen těžko sehnat v solidním stavu a za rozumné peníze.
Převzato z:https://www.motomagazin.cz/index.php?action=pav&menu=13&pos=vozikpav